Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sarpsborg-firma med spennende jobb i Ås

Jobber med ett av Norges mest avanserte bygg

Annonse fra Assemblin

Det er bygget som på denne prosjekttegningen er markert i rødt, som Assemblin jobber på.

– Veterinærinstituttet og veterinærhøgskolen ved NBMU skal samlokaliseres, forklarer Jan-Ove Kvalvåg som er prosjektutvikler og kalkulatør hos Assemblin.

–  Dette er et bygg på 4000 kvadratmeter, og det mest avanserte bygget som er bygd i Norge noensinne, fortsetter han.

– Det er et teknisk krevende bygg, med egen smittevernavdeling for døende, syke og potensielt smittebærende dyr. Det gjør at det er strenge sikkerhetsrestriksjoner på utførende arbeid, forteller avdelingsleder Gunnar Alvin.

Til byggeprosjektet leverer de varme-, kjøling-, sanitær-, sprinkel- og prosessrørsystemer.

– Kort fortalt er det rørtekniske anlegget vårt ansvar, sier Jan-Ove. 

Assemblins jobb er ferdig slutten av 2018, men endelig overtakelse er først i 2020.

Lokal etterspørsel har steget kraftig

Selv om firmaet aller helst tar på seg oppdrag i Østfold og Follo-områdene, har de også større oppdrag i Oslo-området.

– Vi har blant annet landet et stort boligprosjekt i Oslo på over 240 leiligheter nå, avslører Jan-Ove.

Samtidig har Assemblin blant annet nært samarbeid AF Bygg Østfold og Ove Skår AS, både i Oslo og Fredrikstad. Til tross for dette påpeker Jan-Ove at de ikke har vært bortskjemt med prosjekter lokalt de senere årene.

-Konkurransen i Østfold har vært veldig tøff, så vi har vært nødt til å ha brorparten av prosjektene innover mot Oslo. Så det er en ny situasjon for oss å igjen ha mye prosjekt i Østfold, slik som vi har nå, sier Gunnar.

Prosjekter for 103 mill de siste to månedene

For at ordrene blir mer og mer lokale er det ikke tvil om:

– Vi landet nettopp en avtale på et Lagerbygg i Råde for New Wave. For Sparebank 1 i Moss og Rygge jobber vi på et prosjekt hvor vi skal levere varme, kjøling, sanitær og sprinkler, og i Fredrikstad begynner vi neste år med bygging av boligfeltet Bellevue Brygge på 116 leiligheter, sier Jan-Ove.

– I løpet av de siste to månedene har vi landet prosjekter for 103 mill, sier han.

Assemblin ute på oppdrag på Jessheim VGS.

Tre avdelinger med 100 personer i Sarpsborg

Assemblin er i hovedsak lokalisert i Sandefjord, Oslo, Moss, Drammen, Ski, Sarpsborg og Svalbard. I Sarpsborg er de delt i tre; prosjekt-, service- og spesialavdelingene, som til sammen teller 100 personer.

– 90 % av vår virksomhet er rør, men vi har i tillegg en elektroavdeling og automasjonsavdeling i Oslo, sier Jan-Ove.

– Vi ønsker å tilknytte oss ventilasjon også, fordi vi ønsker å ha den fagkompetansen her, siden det er det eneste vi ikke har her oppe, sier Gunnar og legger til:

– Vi har samarbeidspartnere, men ønsker bred, faglig kompetanse på husen, forteller han.


Verdsetter lærlinger

– Alle rørleggere og lærlinger hos oss får egne opplæringsprogram, dette går gjennom opplæringskontoret. Prosjektledere som kommer inn i bedriften får fortløpende opplæring og har også egen prosjektlederskole med eksamen på våren. Dette er en del av en intern Assemblinskole, sier han.

Faglig utvikling og kurs og seminarer er noe som prioriteres høyt.

– Vi gir også ansatte mulighet til å utdanne seg og videreutvikle seg, det vil firmaet uansett dra nytte av senere. Vi må følge med på det som skjer rundt oss, sier Gunnar og legger til:

– Vi har godt arbeidsmiljø, og vi er opptatt av å ivareta ansatte på best mulig måte. Det viser seg med at folk blir her og mange har vært ansatte veldig lenge, avslutter han.


Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet