Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En presis 10-åring

Annonse fra BVR AS

Med nytt, kortere navn og ti års erfaring er det spennende tider i møte for BVR AS. Blant satsningsområdene er service og ventilasjon.

Trøskenveien 36, 1708 Sarpsborg

Åpningstider:

Mandag-Torsdag: 07:00 – 15:30

Fredag: 13:00

Akkurat i tide til 10-årsjubileet skiftet tidligere Blikk, Ventilasjon og Radonsanering AS til det mer praktiske navnet BVR AS. Hans Olav Skaar er daglig leder, som vært der siden starten i 2007.

– Vi driver med alt innen tak, fasade, ventilasjon og radon. Vi leverer også varmepumper, forteller Hans Olav Skaar.

Sarpsborg-bedriften teller i dag 13 ansatte og jobber aller mest lokalt.

– Vi jobber mest i Østfold, men det hender vi jobber inn mot Oslo også, sier Hans Olav.

Tiårsjubilanten er nøye på frister

I år kan bedriften feire ti år, og Skaar vet akkurat hva som er viktig for å levere god service og overleve i bransjen.

– Frister er noe som vi er nøye på å overholde, det er viktig for oss, påpeker han.

Hvorfor velger kundene dere?

– Vi håper at alle våre kunder er fornøyde med våre tjenester, sier Hans Olav.

– Mange kunder har brukt oss flere ganger, og vi er veldig opptatte av service og at kundene blir fornøyde. Vi ser på oss selv som både løsningsorienterte og ansvarsbevisste, sier Hans Olav.

Store, lokale prosjekter

I løpet av ti år har det blitt mange jobber, og noen samarbeidspartnere og prosjekt utmerker seg spesielt i minnet.

 Innen blikkenslagerarbeider så utfører vi det meste både stort og smått fra minste detalj til store takflater. Vi leverer komplette ventilasjonsanlegg til alt fra enebolig, boligblokker og til næring. Vi leverer og bygger om en del eldre ventilasjonsanlegg også, forteller Hans Olav

Et nylig prosjekt for BVR AS var Værste Brygge i Fredrikstad, på hele 3 blokker.

– Her var Backe Østfold Byggherren og der har vi gjort alt av det utvendige blikkenslagerarbeidet, sier Hans OIav stolt.

– Et annet av mange referanseprosjekt som vi er veldig fornøyd med er Østsiden Sykehjem i Fredrikstad, som stod ferdig i 2013- 2014. Her hadde vi radon- og taktekking samt alt av blikkenslagerarbeider legger han til.

Radontiltak og ventilasjonsservice hos borettslag

– Radontiltak er noe vi har holdt på med i alle år. Dette er noe vi leverer og utfører for alle fra private kunder og borettslag til bedrifter og offentlig sektor, som har behov for radontiltak, opplyser Hans Olav og fortsetter:

Service og ventilasjon er også et stort satsningsområde for bedriften.

– Blant annet utfører vi service og rens på ventilasjonsanlegg. Her er det veldig mye å gjøre og å ta tak i, da de ofte ikke vet hvor dårlige anleggene blir etter mange år uten vedlikehold. Slikt fører et dårlig inneklima, sier Hans Olav.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet