Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Disse malermesterne vet hvilke farger folk ønsker seg nå

Annonse fra Malermesterne Eriksen & Larsen AS

Nysgjerrig på hva som er populært å male med om dagen? Malermesterne Eriksen & Larsen har fullstendig oversikt over nettopp det.

– Folk tør mer når de skal male nå, enn de gjorde tidligere. Det brukes rett og slett mer farger nå enn før, selv om det fortsatt er mye hvitt også.

Det er fasiten fra malermesterne Eriksen & Larsen i Sarpsborg.

Mørke og dype farger er noe de ser spesielt mye av nå om dagen. Hovedsaklig er det mørke toner av blått og grønt som står øverst på ønskelisten rundt omkring. 

Grått er på vei ut, og erstattes med farger fra begynnelsen av 90-tallet, som sandfarger og dype pastellfarger.

– Det er moro at folk bruker mer farger! Vi oppfordrer til dette, ettersom farger er med på å påvirke sinn og stemning, sier de to malermesterne, Lasse Karel Eriksen og Magnus Larsen.

De forteller også at kalkmaling er hett i Sarpsborg om dagen.

– Med mineralmaling kan man skape et eget uttrykk. Det kan både gi dybde og mønster, alt ut ifra hvordan malingen påføres. Mineralmaling er populært, slår Lasse Karel Eriksen fast.

Dette passer på soverommet og i stua

De minner om at det er viktig å ta hensyn til lysforholdene i rommet når du skal velge farge. Dessuten kan ulike rom by på ulike fargebehov.

– Man sover mye bedre i mørke enn lyse rom, sier Lasse. 

– Fremfor å velge hvitt i stua, kan vi foreslå en lys og dus farge, sier Magnus.

Sørger for rød tråd mellom maling og interiør

Om du skal male og er usikker på hvilken farge du ønsker, kan maleren hjelpe deg med å se rommet i sin helhet.

– Jo tidligere man involverer maleren i prosjektet, desto lettere blir det å velge farge. Vi hjelper kundene med fargevalg og fargeforståelse, men så klart er det kunden som har siste ord, påpeker malermesterne.

Malermesterne Eriksen og Larsen har også et spennende samarbeid med interiørkonsulent Silje Marie Lindhaugen Eriksen. Samarbeidet gjør at de kan tilby en totalpakke med farge- og interiørtips til kundene sine.

Fikk raskt et godt rykte

Lasse og Magnus tok mesterbrev på 2-årig kveldsskole, og startet firmaet sitt i mars 2017. De utfører alt av maling og tapetsering, både innvendig og utvendig. Gutta forteller at de har hatt mye å gjøre i hele sommer.

– Det skal sies at vi har et stort nettverk fra før vi starta firmaet, og dermed har kundene kommet litt av seg selv. Det gode ryktet opparbeidet vi raskt, og det er der vi vil være, vi ønsker å bevare et godt rykte. Folk snakker om oss, og derfor får vi nye henvendelser hele tiden, forteller de to malermesterne.

De opplever at kundene setter kvalitet i høysetet.

– Det er i mange tilfeller viktigere for kunden med godt håndverk i stedet for pris. Vi lever jo av å levere et godt produkt, sier Lasse og Magnus.

– Opptatt av stolthet til yrket

Et viktig prosjekt for gutta har vært å vise at yrket deres ikke er utdatert.

– Vi savner en stolthet der ute til yrket vi har. Vi føler ryktet har vært på bunn i mange år. Målet vårt er å vise mer av bransjen vår, at det handler om mer enn å bare male en vegg, sier de to.

For malermesterne er også rekruttering viktig, og som fylkesgodkjent opplæringsbedrift er de rustet til å ta imot lærlinger.

– Det er veldig vi stolte av, for vi ønsker økt rekruttering til faget. Det er et behov i bransjen, for å unngå at den forsvinner helt til utenlandsk arbeidskraft, slår Magnus fast.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet