Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Thomas startet murerfirma i voksen alder

– Først og fremst må du ha arbeidsløst!

Annonse fra Murerfirmaet Thomas Ravneng

Murermesteren fra Ullerøy om kampen mot useriøse i bransjen, hvilke egenskaper som er viktigst for en murer - og om flisene "alle" skal ha.

Tegleverket 10, 1747 Skjeberg

– Vel, først og fremst må man jo ha arbeidsløst og ikke være redd for å bli møkkete på henda, smiler daglig leder Thomas Ravneng og fortsetter:

– Det er jo heller ingen hemmelighet at man må være praktisk anlagt, men man blir også veldig kreativ når man jobber som murer.

Thomas gikk opp som privatist og tok fagbrevet i voksen alder. Senere tok han også mesterbrevene. I 1994 begynte han i murerfaget, for så å starte eget firma. Per i dag er de tre ansatte; Reine Rynning, Frank Williams og Thomas selv.

Derfor ble sarpingen murermester

– Mureryrket gir mange muligheter så det er daglig nye utfordringer. Det er en variert jobb som man ikke går lei, påpeker han.

Thomas er født og oppvokst på Ullerøy hvor han trives godt. Ikke bare er det trivelig for mureren å bo der, men det er også en veldig god beliggenhet i forhold til firmaets nedslagsfelt.

– Vi jobber primært i de tre byene; Sarpsborg, Fredrikstad og Halden, forteller han.

Thomas Ravneng (til venstre) og Reine Rynning med en haug av sten fra en gammel peis.

Må rydde opp etter dårlig arbeid av ufaglærte

Som murmester har Ravneng høy grad av yrkesstolthet. 

– Vi opplever dessverre at det mye useriøs arbeidskraft å få tak. Flere ganger har vi måtte rydde opp etter ufaglærte som ikke har gjort jobben riktig, sier Thomas alvorlig. 

Ved dårlig jobb på for eksempel et baderom kan det bli kostbart. 

– Hvis man er ordentlig uheldig så kan man risikere å betale dobbelt opp av summen for et nytt bad, fortsetter Thomas. Selv har firmaet blant annet sentral godkjenning og et mestermerke å forsvare.

Her monteres røykrør i Bragelia i Skjeberg.

Tilhenger av murhus

Hvis et murhus er oppført på riktig måte slipper man mye vedlikehold. 

– Da kan man bare spyle med litt vann for eksempel. Du slipper blant annet å tenke på maling av fasaden. Også syntes jeg personlig at det er veldig fint, man skiller seg også ut fra mengden, sier Thomas.

Thomas og hans ansatte er med på å bevare de kulturelle verdiene ved å ta oppdrag som restaurering av gamle murbygg.

Lyst er populært både i fliser og til ovner

Samtidig går arbeidsdagene mye til legging av fliser på bad, fasadepuss, muring og støping. Før var det også en del muring av peiser, men i dag består flere jobber av selve monteringen. 

– Lysegrå og beige fliser i storformat 60x60 er det som er inn nå og er det vi legger mest. Når det gjelder ovner, så er det peisovner og klebersteinovner som er mest populært, melder Thomas.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet