Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Mette Kirstine Bang (fr.v), Stine Rinde Elvestad, Heidi Jern Bjelland og Ann Karin Beck Hansen.

Her banker hjertet for interiør

Annonse fra Strai Kjøkken

Hos Strai Kjøkken jobber de hver dag for å skape et kjøkken som passer kundens ønsker og behov.

Tunevn. 62, 1712 Grålum

Åpningstider

Mandag – Fredag: 10:00 - 16:30

Torsdag: 10:00 - 18:00

Lørdag: 10:00 - 14:00

 – Vi har solgt Strai her siden vi åpnet i 1993 og i 2004 ble Østlandske Interiør solgt til Strai Trevarefabrikk,  sier daglig leder Ann Karin Beck Hansen. 

Butikken i Tuneveien består i dag av fire flotte damer med brennende lidenskap for interiør. Med interiørkompetanse fra både Trondheim og Dublin skiller damene seg fra mengden. 

– Vi tegner kjøkken, bad og garderobe etter en behovsanalyse med kunden. Vi opplever ofte at kunder kommer tilbake til oss når de flytter inn i nye boliger for å handle kjøkken nummer to. Fornøyde kunder er det vi lever av, slår hun fast.

– Det finnes utallige muligheter og vi har markedets største utvalg i fronter og farger. Vi er interiørarkitekter, så vi kan veilede kunden innenfor farge, materiale og funksjonelle løsninger.

Interiøret bør passe personene som skal ha det

Moderne og stilrene kjøkken er populært nå, ifølge damene på Strai Kjøkken.

– Det er mer funkishus og stramme leiligheter med åpne, luftige løsninger, men det selges fortsatt mest klassiske kjøkken. Interiøret bør stå i stil til huset eller leiligheten og menneskene som bor der, sier Ann Karin, som blant annet er med i produktutviklingsgruppen hos Strai.

Leverte kjøkken til interiørbevisst toppblogger

Hos Strai bidrar de med hjelp til hele prosjektet. Alt fra kontrollmåling hjemme hos kunden til levering og montering.

– Vi kan stille med både maler, elektriker, rørleggere og proffmontasje, forteller Ann Karin fornøyd.

– Vi har blant annet levert Strai-kjøkken til Caroline Berg Eriksen (også kjent som Fotballfrue) som på bloggen fronter våre produkter, med bilder fra montering til ferdig produkt. Vi syns det er fint når kundene kan se våre produkter integrert i hjemmet.

172 kjøkken

Vår største prosjekt så langt er Tindlund Park med hele 172 leiligheter, som vi skal levere flotte Strai-kjøkken til, smiler Ann Karin.

Et annet prosjekt er de flotte rekkehusene på Lande Gård i Råkilveien, hvor Strai Kjøkken leverer både bad, kjøkken og garderober. I en slik setting tror Ann Karin at det er viktig å være tilgjengelig for boligkjøperne.

– For oss er det veldig positivt å være lokale, sier Ann Karin.

– Det er lett for kunden å komme innom butikken og få tilvalg. Vi er der for kunden hele veien, noe som skaper trygghet, fortsetter hun.

Verdsetter du interiør, norsk kvalitet, samt trygge og erfarne interiørkonsulenter, så er Strai veien å gå. De har nå 12 egeneide butikker i Norge, samt 10 utenforstående forhandlere.

Har kjøkken for alle livsfaser

I lokalene til Strai i Tuneveien finner du mange forskjellige farger og modeller av både kjøkken, bad og garderober.

– Det er veldig unikt å ha den kvaliteten og bredden som vi har, samt gode innovative løsninger, sier Ann Karin.

Med 30 års bruksgaranti og produksjon som stammer så langt tilbake som til 1929, er de godt rustet til å ta imot kunder i alle livets faser.

– De fleste legger mye penger i kjøkkenet sitt og det er så klart en trygghet å velge et bunnsolid, norsk firma, avslutter daglig leder.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet