Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bilen er Verners andre hjem:

- Her er både verktøyet og spiserommet mitt

Annonse fra Dahles Auto AS

Håndverker Verner Grotun tilbringer mange timer i bilen sin i løpet av en arbeidsuke. Derfor er det et par ting som er ekstra viktig for ham.

- Ja, man kan jo nesten si at bilen er mitt andre hjem. Den er i alle fall mer enn bare en bil. Den er arbeidsverktøyet mitt, møterommet mitt og spiserommet mitt, ler Verner Grotun. 

Oppfølging: Verner Grotun (til høyre) er veldig glad for den gode servicen han får hos Dahles Auto og Lars Petter Westli (til venstre). Det er avgjørende når bil skal velges. (Foto: Thomas Andersen)

Verner er egentlig fra Evenkjer utenfor Harstad, men flyttet sørover til Hafslundsøy i 1994. Siden har han blitt her. Nå bruker han dagene på å reise rundt i Sarpsborg for å utføre små og store jobber, både hjemme hos privatpersoner og på større prosjekter. 

Vi møter ham på et raskt besøk hos Dahles Auto på Tunejordet. Det er her Verner hentet sin kjære arbeidsbil for halvannet år siden. Stemningen er løs og ledig, for det er nemlig en gammel kollega fra Egil Pedersen AS som nå har blitt salgskonsulent på Dahles:

- Egil Pedersen AS er en god kunde hos Dahles Auto. De er trofaste, smiler Lars Petter Westli. 

Kvalitetsfolk må ha kvalitetsbil

- I mitt yrke er vi veldig opptatte av kvalitet og fag, og dette gjenspeiler seg når vi velger bil, smiler Verner.

Ikke blankpolert: En arbeidsbil er jo nettopp det - en arbeidsbil. (Foto: Thomas Andersen)

- God plass er veldig viktig. Jeg må ha plass til å frakte med meg alt mulig av utstyr til jobben jeg skal utføre, sier Verner og åpner bakdøra på sin Volkswagen Transporter.

En typisk arbeidsdag for Verner ser slik ut: Han møter på jobb 06:30, tar seg en kaffekopp med kollegaer før han kjører ut på oppdrag. Lunsjpausen er ulik etter hvor han jobber. Ikke sjeldent spises matpakka i bilen, før han haster ut igjen for å jobbe videre. 

Akkurat nå jobber han med rehabiliteringen av Blå Kors-huset i Sarpsborg som brant for en tid tilbake.

Bil i bruk

I bakrommet kan vi skimte diverse verktøy og utstyr, godt brukt og ganske skittent - slik det skal være i en skikkelig arbeidsbil. Setet og rattet har flekker av maling og sparkel og matcher i grunnen arbeidsbuksa til Verner. Alt vitner om en bil som er flittig i bruk.

- Ellers er det veldig viktig med driftsikkerhet, og i tillegg må bilen ha krefter til å trekke ting i blant. Og servicen jeg får på Dahles Auto er helt avgjørende. Her får jeg all hjelp jeg trenger, roser Verner. 

Aller blankest: Denne bilen, Volkswagen Transporter Exclusive, er hakket mer eksklusiv enn den vanlige Transporteren. Verner beundrer den og ser gjennom brosjyren når han er innom Dahles Auto. (Foto: Thomas Andersen)

Høy andel i Sarpsborg

Dahles Auto Sarpsborg er ledende i området på nyttekjøretøy. Per 11. februar i år har de faktisk hele 35 prosents markedsandel i Sarpsborg! Alle modellene som selges her holder en Euro 6-standard for miljø og utslipp. I tillegg kan Dahles Auto love deg et trygt og sikkert bilhold med sine fem års garanti og 84 servicepunkter på landsbasis. 

Denne torsdagen er Verner en tur innom Dahles Auto for å slå av en prat. Lars Petter Westli er raskt ute med å vise frem sin blankeste varebil. 

- Denne, Volkswagen Transporter Exclusive, er en flottere utgave av Transporteren. Du ser at den har lakkerte støtfangere, speil, håndtak og grill. I tillegg har den elektriske skyvedører på begge sider. Kanskje dette er den neste bilen for deg, Verner? smiler han. 

Herbergveien 4

1710 Sarpsborg

Åpningstider:

Mandag - onsdag: 07:30 - 17:00

Torsdag: 07:30 - 19:00 

Fredag: 07:30 - 17:00

Lørdag: 10:00 - 14:00

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet