Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her kan du flytte inn allerede neste år

Annonse fra Frigaard Eiendom AS

Halvparten av leilighetene er allerede solgt, og til våren blir det byggestart. Terje Nicolaysen og Knut Berg er kjempeklar for å sette spaden i jorda på Moenskogen.

Vi møter Terje Nicolaysen fra Frigaard Eiendom og Knut Berg fra Metacon på Moenskogen en vinterdag med friske ti minusgrader. Frostrøyken står ut av munnen i dag, men de to ser fremover mot vårlige temperaturer og grønnere gress. 

Nicolaysen er daglig leder i Frigaard Eiendom som står bak boligprosjektene på Moenskogen, og Metacon er byggherre. 

- Vi har stor tro på at leilighetene selges nå som salget starter igjen etter en kald vinter. Vi skal bygge både to-, tre- og fireroms leiligheter, så her er det noe som passer for enhver familiesituasjon, smiler Nicolaysen. 

Vestvendt: Alle leilighetene blir solrike og har overbygd terrasse, så her ligger alt til rette for hygge på Moenskogen. (Foto: Friigard Eiendom)

Han viser frem tomten som snart skal omgjøres til to bygg med lekre leiligheter. Akkurat nå er det ingenting der, men om ikke lenge skal første spadestikk tas. Allerede nå er halvparten av leilighetene i byggetrinn 2 solgt. 

Byggetrinn 1 står ferdig rett ved siden av, og har allerede vært en stor suksess. Her er hele 26 av 28 leiligheter solgt. 

Det er stille og rolig her med lite trafikk. Samtidig er du nær både skole og handel.

Terje Nicolaysen

Solrike leiligheter

Byggetrinn 1 var omgjøring av tidligere kontorlokaler til leiligheter. Byggetrinn 2 bygges helt fra scratch. Det blir to bygg på fire etasjer med til sammen 32 leiligheter.

- Disse leilighetene blir utrolig flotte. Bare tenk deg den utsikten du får herfra med en gang du kommer opp til andre etasje, utbryter Nicolaysen.

Lekkert: På Moenskogen blir det lyse og moderne leiligheter med vannbåren varme for ekstra komfort. (Foto: Frigaard Eiendom)

På Moenskogen er det stille og rolig, grønt og landlig. Samtidig har du umiddelbar nærhet til både skole og handel på Iseveien senter som ligger et stenkast unna. Alle leilighetene er enten vendt mot syd eller vest, og nyter godt av solen.

I kjelleren bygges parkeringsanlegg med heis rett opp til leilighetene. Når byggingen begynner er det beregnet 18 måneders byggetid.

- Så blir det innflytting allerede neste år, sier Nicolaysen. 

Beboerne skryter av området

I byggetrinn 1 er det 28 leiligheter, og Nicolaysen forteller at tilbakemeldingene fra beboerne har vært gode:

- De skryter så mye av området og av leilighetene. Det er stille og rolig her med lite trafikk. Samtidig er du nær både skole og handel. 

Utsikt: - Tenk deg så nydelig utsikt du får fra terrassen allerede i andre etasje, sier Terje Nicolaysen. (Foto: Frigaard Eiendom)
Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet