Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Straks salgsstart for åtte stilige funkisboliger

Annonse fra Block Watne

Romslige, moderne familieboliger som byr på masse sol og kort vei til alt du trenger i hverdagen. – Boliger som dette er etterspurt i Sarpsborg, forteller Berit Sandberg fra Block Watne.

Funkisboligene frister blant annet de som er glad i sola. Alle har terrasse over den doble carporten, samt uteplass på bakkeplan og hage.

– Vi vet at utemiljø er viktig for mange, og her slipper man å tenke på om man har morgen eller kveldssola, for på takterrassen er det sol hele dagen, påpeker Berit.

Informasjonsmøte og forkjøpsrett

Informasjonsmøte mandag 12. mars klokka 17.00

Adresse: Quality Hotel, Bjørnstadveien 20, 1712 Grålum

Fra Block watne møter du salgsansvarlig Berit Sandberg, samt distriktssjef, prosjektleder og byggleder.

– Møtet er åpent for alle interessert og det blir en presentasjon på 15-30 minutter hvor vi snakker om boigene, området, hva man får når man kjøper bolig av Block Watne og området, forteller salgsansvarlig Berit.


For deg som er OBOS-medlem: Husk at du kan melde forkjøpsrett innen fredag 9. mars klokka 12.

Bjørnstad har blitt et populært boligområde. Her har man kort vei til alt man måtte trenge i hverdagen, flere barnehager og skoler i nærområdet og en av Østfolds største arbeidsplasser, Sykehuset Østfold like i nærheten.

– Akkurat nå er det ikke mange nye eneboliger med tomt på markedet i Sarpsborg, så vi har merket at disse boligene tilfredsstiller et behov, forteller Sandberg.

Skal passe for storfamilien

Innendørs møtes man av store hverdagsrom som kjøkken og stue. Godt med vindusflater sørger for en lys og trivelig atmosfære.

– Planløsningene er tilrettelagt for at både store og små skal trives. De er tegnet spesielt med tanke på storfamilien, og skal passe for ulike typer familiekonstellasjoner, påpeker Berit.

Det er to bad fordelt på hver etasje og tre til fire soverom, avhengig av hustype.

– Det er romslig med flere oppholdsrom, så om barna eller ungdommen i huset har venner på besøk blir man ikke sittende oppå hverandre.

FLERE UTEPLASSER: Alle boligene har takterrasse med optimale solforhold, samt en uteplass på bakkeplan og grøntareal som omkranser boligen.

Stedet man flytter tilbake til

Berit har tidligere solgt 43 leiligheter for Block Watne på Bjørnstad. Dermed vet hun allerede at Bjørnstad er spesielt attraktivt for dem som vil ha kort vei til jobb ved Sykehuset Østfold avd. Kalnes. 

I forkant av salgsstart for funkisboligene merker hun også interesse fra folk som har vokst opp i området og ønsker å flytte tilbake etter å ha bodd utenbys.

– Her får man mye bolig for pengene, og det er nok ennå mer tydelig for de som er vant til Oslo-priser på bolig, forteller Berit.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet