Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

I Sarpsborg kan du få hjelp av disse ekspertene

Annonse fra XL Bygg

Hos XL-Bygg Iseveien blir du tatt imot med smil og godt humør. Det er ikke en ting disse ekspertene ikke kan hjelpe deg med!

Serviceinnstilte: – Hos oss skal du få den beste servicen, lover butikkansvarlig Wilhelm Varnes. (Foto: Thomas Andersen)

– Sarpekunden er fremoverlent, positiv og bevisst. Ola Nordmann er jo veldig opptatt av hus og hjem, og sarpingene er ingen unntak der, forteller Wilhelm Varnes.

Det er han som leder laget i Iseveien til daglig, og han har jobbet i avdelingen i tolv år. 

– Vi er veldig opptatt av å kurse de ansatte jevnlig, fordi vi skal ha den beste kompetansen til enhver tid. Hos oss skal du føle deg trygg på at du får den beste hjelpen, fastslår han.

Gir deg hele kjøkkenpakka

I kjøkkenavdelingen møter vi Sharon Øby og Hege Nilsen som er ivrige etter å vise frem alle de lure løsningene de har i kjøkkenutstillingene i butikken.

– Disse hjørneskuffene er jo veldig smarte, og man har mye bedre oversikt enn i et vanlig hjørneskap, sier Sharon og åpner skuffen rett ut av hjørnet. På kjøkkenbenken foran koketoppen skinner en annen lur sak.

– Mannfolka blir ofte begeistra for denne, ler de to og viser frem kjøkkenvifta som kommer opp fra benkeplaten automatisk. 

Kjøkkenprat: Hege Nilsen og Sharon Øby elsker å snakke kjøkken med kundene. De har mange gode tips på lager, så det kan være lurt å ta turen innom Iseveien. (Foto: Thomas Andersen)

Begge to har mye erfaring i sin avdeling. Hege har vært der siden 2004, mens Sharon har jobbet med kjøkken siden 2012 og kom med på laget i fjor.

De er klare på hvorfor man bør velge XL-bygg når man skal ha seg nytt kjøkken:

– Hos oss får du hele pakka. Kjøkkeninnredning, hvitevarer, fliser, vegger og gulv. Og ønsker du det kan du bruke Klappet & Klart, så slipper du å tenke på noenting. Det er jo veldig omfattende å pusse opp kjøkkenet, sier Hege og Sharon skyter inn:

– Vi er best på oppfølging og service, helt til kjøkkenet står ferdig. Vi kurses mye, spesielt på hvitevarer. Markedet endrer seg hele tiden, og vi må følge med så vi kan rådgi kundene våre godt.

Deres beste kjøkkentips er:

– Tenkt funksjonelt! Det er lurt å ha koketopp, komfyr og kum i en slags trekant, så det er kort vei mellom. 

Sarpekunden er fremoverlent, positiv og bevisst.

Wilhelm Varnes

– Du må vaske før du maler

Det er Pål Smerkerud som har den smittende latteren i malingsavdelingen.

– Jeg elsker kundekontakten vi får i denne jobben. Det er kjempegøy og spennende, stråler han. 

Vask først: Pål advarer mot å bli for ivrig og male uten å vaske veggen. Det kan føre til sopp og flassing, sier han. (Foto: Thomas Andersen)

Nå som sola endelig har kommet frem igjen etter en lang vinterdvale, og temperaturene stiger stadig mer, finner sarpingene også frem arbeidslysten. Mange skal male huset i vår, og mange oppsøker Pål for å få gode råd om maling og teknikk.

– Mange vil gjerne bare begynne rett på med maling, men det må man ikke gjøre. Det er kjempeviktig å vaske huset først! Gjør du ikke det trer soppen frem. Og med skitt og møkk som underlag vil malingen etter kort tid flasse av, advarer han. 

Pål vet hva han snakker om. Han har lang erfaring i bransjen. Han har jobbet med snekkerfaget i 13 år, og med vinduer og dører i Natre i 12 år før det. Nå har han vært på XL-Bygg Iseveien i to år.

– Og vi kurses stup i ett her, så vi er alltid oppdaterte, gliser han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mange valg: Vil du ha støydemping, varmedemping eller kanskje selvrensende vinduer? (Foto: Thomas Andersen)

Sarpinger vil ha det lille ekstra

Etter hele 24 år i vindusbransjen er det èn ting Svein Cato Grimsøen kan forsikre oss om: Et vindu er ikke bare et vindu.

XL-Bygg Sarpsborg

Iseveien 9, 1738 Borgenhaugen

Tlf: 69 16 18 20

post@kft.no

Åpningstider:

Mandag-Fredag: 07:00-18:00

Lørdag: 09:00-14:00

Besøk XL-Bygg Sarpsborg på nett!

– Det er så utrolig mange muligheter og funksjoner man kan velge i. Man har vinduer med antidugg, soldemping, støydemping og flere lag, ramser han opp.

Han påpeker at å skifte vinduer på huset er en veldig god investering.

– Bytter man ut de gamle vinduene med nye, mer effektive glass, så vil man merke det på strømregningen.

Også han trekker frem Klappet & Klart som veldig aktuelt for dem som ønsker å skifte vinduer.

– Det er mange som ikke har tid til å gjøre jobben selv, vi har jo alle kjent på tidsklemma. Så det er flere som benytter seg av Klappet & Klart, hvor vi i XL-Bygg fikser hele jobben.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet