Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvem skal på fest?

Annonse fra Nordby Shoppingsenter

Våren er en herlig tid, hvor store begivenheter står i kø. Nå venter 17. mai, brylluper, konfirmasjoner, barnedåp, familieselskaper og sommerfester.

Hyggelig, absolutt!

Men for deg som arrangør (eller deltager) er det mye som skal planlegges, forberedes og handles inn. Detaljene er viktig for et vellykket arrangement, her må ingen ting være overlatt til tilfeldighetene.

Klar for fest: Simon Eriksen og Jenny Bergstrøm viser frem antrekk fra butikken New Yorker som passer perfekt til en sommerfest med venner eller kolleger. (Foto: Thomas Andersen)

– Man kan bli svett av mindre, men det er ingen grunn til å få panikk av den grunn, påpeker markedskoordinator Rebecca Trehammer hos Nordby Shoppingsenter.

Nei, det handler om å planlegge godt og tenke smart når du skal gjøre innkjøpene. Det er ikke nødvendig å stresse rundt fra butikk til butikk og fra by til by for å finne alt du trenger for en vellykket fest – uansett om det er bryllup med 150 gjester eller grillfest med fotballtema på terrassen med kompisene.

På Nordby Shoppingsenter har du over 110 butikker under samme tak, og du kan parkere gratis og gå tørrskodd inn i handelsområdet i all slags vær. Her finner du moteklær og festantrekk til hele familien, mat og drikke, alt til borddekkingen, invitasjoner, tilbehør og pynt.

Rett og slett alt du trenger!

Stort utvalg: Du finner alt du trenger til festen på Nordby. (Foto: Thomas Andersen)

– Vi har catering (Gusto) som kan sørge for et særdeles smakelig måltid for enhver anledning. For deg som skal lage maten selv, finner du ikke noe større utvalg enn i Nordby Supermarket og MaxiMat Nordby her i senteret, og til priser langt under lavprisbutikker i Norge, minner hun om. 

At kronekursen er i nordmenns klare favør for tiden, er nok heller ingen festbrems!

Delikat: På Gusto kan de hjelpe deg med maten til festen. (Foto: Thomas Andersen)

– Her er det bare fantasien som setter grenser for hva du kan servere. Vil du overraske med antilope eller krokodille, har vi det også!

Også for deg som er ekspert på å servere ventepølser i grillselskapet, er det verdt å nevne at ingen slår Nordby Shoppingsener på utvalget der heller!

– Det er tid for fest. Velkommen til vorspiel, sier markedskoordinator Rebecca Trehammar.

Se de flotte bildene fra butikkene på Nordby:

Nordby Shoppingsenter

110 butikker under samme tak

Gratis parkering.

Her finner du moteklær og festantrekk til hele familien, mat og drikke, alt til borddekkingen, invitasjoner, tilbehør og pynt. 

Åpningstider: 

mandag til fredag 10-20

lørdag og søndag 10-19

Besøk Nordby Shoppingsenter på nett!

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet