Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Carlsen Fritzøe hjelper deg å velge riktig:

– En dør er ikke bare en dør

Døra kan sammenlignes med den midterste ungen i søskenflokken: blir lite bortskjemt og får lite oppmerksomhet. Men denne statusen er lite fortjent, og er i ferd med å endre seg.

Vi besøker Carlsen Fritzøe Saxegård i Fredrikstad en varm mai-dag. Våren har virkelig fått tak på østlandet, og på busker og trær rundt oss har knoppene dukket opp i rekordfart. 

Kvalitetsforskjell: Den øverste døra er en såkalt vaffeldør. Her ser du tydelig forskjellen i kvaliteten sammenlignet med en annen dør, omtrent midt på prisstigen. (Foto: Thomas Andersen)

Vaffel eller kvalitet?

I butikken møter vi Henrik Karlsen som er klar for å fortelle oss litt om dører, og hvorfor det er viktig å velge en dør av god kvalitet. 

– En dør er ikke bare en dør! Det aller første jeg vil vise frem er forskjellen på disse to dørene. Denne døren er det vi kaller en vaffeldør. Den er billig, og kvaliteten er deretter, forteller han med et smil. 

Han holder frem to biter av to dører, skåret slik at man ser hva døren består av. Innsiden av vaffeldøren er fylt med papp. Den andre vareprøven er solid og mye tyngre.

– Det er klart at noen ganger er vaffeldøren god nok, men stort sett vil vi anbefale bedre kvaliteter. Og vi merker at kundene forstår dette godt når de ser disse to prøvene. Kundene er mer kvalitetsbevisste nå enn før, helt klart.

Det selges mye såkalte vaffeldører fremdeles, men alle kunder som jeg har vist forskjellen på kvalitetene har endt opp med å selv velge en bedre dør.

Henrik Karlsen

Veileder kundene: Henrik Karlsen er opptatt av at kundene skal kjøpe produkter som er riktige for dem og deres behov. (Foto: Thomas Andersen)

Tenker ikke like mye på dørene

Henrik er seriøs når han snakker om faget sitt, men med et glimt i øyet. Han er utdannet snekker og bor i Torsnes i Fredrikstad.

Han forteller at stadig flere blir opptatt av kvalitet når de velger materialer til huset, også når det gjelder dør. 

– Det selges mye såkalte vaffeldører fremdeles, men alle kunder som jeg har vist forskjellen på kvalitetene har endt opp med å selv velge en bedre dør, sier han og legger til:

– Mange bruker mye penger på å pusse opp og isolere vegger og gulv for bra lyddemping, men så tenker de ikke like mye på dørene. Da kommer de hit etterpå, fordi de har kjøpt dårlig kvalitet og merker det raskt etter bruk. 

Dette må du tenke på

Henrik summerer opp tre ting du bør tenke over før du skal velge deg en ny dør:

1. Hva slags behov skal døra dekke? 

Noen steder i huset ønsker man kanskje lydtette dører, mens for eksempel på badet vil man kanskje trenge ventilasjon i døra. Dette er ting du bør ta stilling til før du velger kvalitet på døren.

2. Hva slags karmer trenger jeg?

På Carlsen Fritzøe finnes kun kvist-frie karmer i sortimentet, så du slipper å oppleve at stygge kvist-ringer dukker opp etter litt tids bruk. Henrik anbefaler som hovedregel at du velger dempelister slik at døra lukkes stillere og lyden dempes. 

3. Hvilken stil ønsker jeg på døra?

Det finnes dører i alle farger og fasonger, og du kan også velge blant en rekke ulike håndtak. Ønsker du en dør laget på mål og i en egen farge, kan du enkelt bestille dette hos din lokale Carlsen Fritzøe-butikk. 

Alle varianter: Døra du velger kan uttrykke din stil, enten det er funkis, herregårdsstil eller mer hyttepreg. Og finner du ikke fargen eller fasongen du ønsker i utstillingen, så kan du bestille din helt egen vri. (Foto: Thomas Andersen)

Flere kunder har tidligere vært hos lavpriskjeder

Flere av Henriks kunder har selv erfart at man bør rådføre seg med fagfolk før man begir seg ut på oppussing, også om man "bare" skal skifte en dør. 

– Jeg har hatt flere kunder som har vært hos lavpriskjeder. Der er jo filosofien at du plukker selv og ordner alt selv. Da er du på egenhånd, og kan ofte ende opp med feil eller dårligere varer og dårligere resultat. Når du kommer til Carlsen Fritzøe så guider vi deg og viser frem de ulike produktene slik at du kan ta riktige valg, forteller Henrik.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet