Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi hjelper deg med å få en fargerik hverdag!

Annonse fra Borgen Farve & Interiør AS

I Borgen Farve & Interiør er det ille koselig. Butikken, som i dag drives av andre generasjon, anses som byens hyggeligste sted å handle. Kundene ønskes velkommen med et stort smil og faglig kunnskap. Som takk for hjelpen får de ansatte ofte en blomsterbukett av fornøyde kunder.

Adresse
Skjebergveien 36, 1739 Borgenhaugen


Åpningstider
Mandag – fredag: 09:00 – 17:00
Lørdag: 09:00 – 14:00

Sarpsborg fikk litt mer farge i hverdagen da Ulf Klavestad kjøpte en fargehandel i 1966. I mer enn 62 år drev han Borgen Farve & Interiør, som i dag er overtatt av sønnen Magne Klavestad.

- Jeg har alltid jobbet i bransjen, sier Klavestad. Den drevne maleren har blandet noen tusen med malingsspann og lagt noen strøk med maling opp gjennom årene. Han begynte sin læretid hos Halvorsen Karlsborg AS. Deretter malte han i nesten åtte for Egil Pedersen og så ble det åtte år som selvstendig næringsdrivende, også innenfor maling.

- For 20 år siden solgte jeg malermesterbedriften til Malermester Pål Andrè Eriksen og kjøpte Borgen Farve og Interiør. Men de siste 20 årene er det Borgen Farve & Interiør som har vært min arbeidsplass, med Per Martinsen som daglig leder. Per gikk for øvrig av i fjor 77 år gammel, fortsetter han.

Klavestad kan det aller meste om maling. Det er det livet hans har bestått av. I fjor ble konseptet utvidet med en håndverksavdeling, og de startet med maling, tapetsering og gulvlegging. Sammen med Morten Myrdal Mathisen påtar Klavestad seg oppdrag rundt om i Sarpsborg og omegn.

– Vi trenger flere dyktige håndverkere, for det er blitt mange oppdrag nå. Men de må ha god kunnskap innen faget. Hos oss er det plass til flere, smiler Klavestad.

Det er ikke mange fargehandlere som tilbyr både produkter og håndverkere. I butikken er det fem ansatte, hvorav to er fast ansatt og tre på deltid. 

Magne Klavestad (til venstre) står gjerne i kassen og ekspederer kunder. Her er det Jan Medin som er innom for å handle (Foto: Svein Hansen)

Kundene er alltid i fokus

Klavestad forteller at butikkens filosofi har alltid vært å sette kundene i fokus, og at jentene er utrolig flinke til å se hver eneste kunde, samt deres behov.

Bjørg Karlsen, kundebehandler og fargeentusiast, har jobben hos Borgen Farve & Interiør i 17 år. Hun har en fargerik hverdag, og elsker å komme på jobb.

– Det er veldig koselig å jobbe her, med herlige medarbeidere og mange kunder. Vi tar vare på alle som en, og hjelper dem med å velge rette farger og interiør til prosjektene sine, sier hun.

De ansatte strekker seg gjerne det lille ekstra for at kunden skal få den hjelpen de trenger. Slikt gir et godt rykte og navn. Karlsen forteller at det har blitt en del kaker og blomsterbuketter opp gjennom årene fra fornøyde kunder. Hun husker spesielt en kunde som handlet malingsspann. Mens Karlsen blandet fargene, dro kundene for å handle. Da de kom tilbake for å hente malingen, hadde de med seg en vinflaske som takk for utmerket service.

– Alle de ansatte har fått gaver som takk, ikke bare meg, understreker hun. Det er veldig hyggelig, men overraskende, for jeg gjør jo bare jobben min. Jeg forventer ikke belønning for å være behjelpelig, blid og serviceinnstilt, legger hun til. 

Lang erfaring og faglig kunnskap kommer til nytte kundene Fredrik Kilde og Jorun Sølvskutt skal handle. Kundebehandler Bjørg Karlsen bistår gjerne

Trender som endrer seg

Opp gjennom årene har Klavestad, Karlsen og de andre i butikken sett trender komme og forsvinne. I mange år var det hvit maling som solgte mest. Folk ønsket en ren og klassisk farge innvendig. Nå er alt lov.

– Det har alltid gått i lyse farger, men nå tenker folk mer farger. Veldig mange velger lyse farger inne, som de bryter av med én vegg med mye farge på, forteller Klavestad.

Slette vegger er også inn, men det er mer og mer vanlig at folk velger tapet på én av veggene, og da med et mønster.

– Men vi ser at tapet er på vei tilbake igjen, men da en glattere utgave. Fiskebeinsmønster på strietapet er helt ute. Tapet er en god løsning, for den gir litt mer liv og glød til veggen og rommet, sier eksperten Klavestad.

Arbeidsdagen er hektisk, både for de i butikken og for de to som er ute på oppdrag med maling, tapetsering og gulvlegging. Hos Borgen Farve & Interiør får du alt du trenger til oppussingsprosjektet ditt, og erfarne håndverkere til å utføre jobben. De leverer en komplett pakke fra A til Å.

– De aller fleste vet hva de vil ha når de kommer inn i butikken, og har en idé om hvordan de vil ha det. Vår styrke ligger i at vi er flinke til å finne løsninger som tilfredsstiller kundens ønsker. Så har vi et meget godt utvalg av produkter, sier Klavestad. 

Bjørg Karlsen har vært en del av inventaret i Borgen Farve & Interiør i 17 år

Borgen Farve & Interiør AS

• Borgen Farve & Interiør ble etablert i 1984.

• Hos oss er service og kvalitet grunntanken.

• Vi har et bredt og dypt sortiment innen maling og farger.

• Alt du trenger til oppussing av hjemmet.

• I 2017 startet vi egen håndverksavdeling, og påtar oss oppdrag innen maling, tapetsering og gulvlegging.

• Vi har lang erfaring innen bransjen. 

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet