Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi sørger et lokalt og solid grunnlag

Annonse fra Gaulin Mur & Flis AS

Det har gått med noen hundre kubikk betong og flere tusen fliser siden Gaulin Mur & Flis startet opp i 2011. I Gaulin-familien har håndverkeryrket gått i arv, fra farfar til sønn og sønnesønner. I 40 år har de sørget for et solid grunnlag i Sarpsborg og omegn.

Adresse
Ingedalveien 552, 1747 Skjeberg

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 15:30

– Oldefar og farfar var murere og far byggmester. Jeg er vokst opp med begge yrkene, og vippet litt mellom hvilke av disse jeg skulle velge da jeg skulle ta utdannelse. Til slutt var det mureryrket som vant, sier Martin Gaulin.

Både han og brødrene har så å si vokst på byggeplasser. De var gjerne med far på byggeplassen, og fikk en entusiasme for håndverkerfaget omtrent før de kunne gå. I dag jobber Martin som murer, mens de tre andre jobber som byggmester, malermester og elektriker.

Martin Gaulin begynte å jobbe i firmaet til sin far i 1999. Etter mange år med godt samarbeid ønsket han å starte sitt eget, og Gaulin Mur & Flis ble faktum i 2011. I dag har er det tre ansatte, hvorav en av disse er lærling.

– Det er veldig positivt og hyggelig å kunne bidra til å gi ungdommen en mulighet innen yrket, sier Gaulin.

Den drevne mureren har en variert arbeidsdag, som passer utmerket. Bedriften påtar seg alt innen mur, betong og flislegging.

– Nå er det mange oppdrag som gjelder trapper og inngangspartier, både på hus og hytter. Med en gang våren kommer så vil folk pusse opp ute, og det passer meg perfekt. Det er jo herlig å være ute i det fine været, smiler Gaulin. 

Jozef Bartoszek, Philip Andre Gaulin, Martin Gaulin og Besmillah Erfani (fra venstre) sørger for et solid grunnlag i Sarpsborg (Foto: Svein Hansen)

Sterke familiebånd

Brødrene har et godt samarbeid selv imellom når det kommer til oppdrag. I tillegg har bedriften samarbeid med flere ulike bedrifter i nærmiljøet, inkludert Malermestrene Forsberg. Gaulin synes det er hyggelig å bruke lokale firmaer, og på den måten kunne være med på å bygge opp det lokale næringslivet.

– Vi har en bred kundemasse, og mange stamkunder. Noen har vært med siden 2000, så det tyder jo på at vi gjør en god jobb, forteller han.

For Gaulin Mur & Flis er ingen oppdrag for små. Det handler om service og å hjelpe de som har behov. En slik innstilling verdsettes av kunden, som gjerne tar kontakt igjen når de setter i gang med et nytt prosjekt.

– Vi gjør en skikkelig jobb, yter det lille ekstra og så er vi jo blitt et velkjent navn i området. Folk vil gjerne bruke lokale firmaer, og det setter vi pris på, sier Gaulin. 

Ingen jobb er for liten!

Martin Gaulin, daglig leder og eier

Jozef Bartoszek i gang med arbeidsdagen (Foto: Svein Hansen)

Flislegging på bad er også en viktig del av arbeidsdagen. Her har ikke trendene endret seg altfor mye opp gjennom årene. Alt er lov, og murerne setter opp alt fra store til små fliser på badene.

– Men det er nok litt inn nå med en kombinasjon av størrelser. Gjerne store fliser på veggene og små i dusjen, sier Gaulin. Så går det veldig mye i lyse farger, gjerne hvitt, lyse grå eller beige, legger han til.

Gjennom generasjoner har Gaulin-familien flislagt bad, bygd grunnmurer, trapper og uteområder og sørget for et solid grunnlag for befolkningen i Sarpsborg og omegn.

Det går med noen kubikkmeter betong innen Besmillah Erfani er ferdig med oppdraget (Foto: Svein Hansen)
Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet