Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

VM-fest hos Czwartek

Annonse fra Canal Digital Satellitt

Det er noe magisk over tv-hendelser som samler oss. VM i fotball er uten tvil én av dem.

Grillkonge: Pål André viser frem grillkunstene, og barna er storveis fornøyde med ventepølsene før hovedretten serveres. (Foto: Thomas Andersen)

– Mitt aller beste VM-minne er fra 1986, da Frankrike møtte Brasil. Brasil, som var mitt favorittlag, røk ut på straffe. Vi så finalen sammen på familiehytta, og på den tiden hadde vi kun en liten svarthvitt TV som vi samla oss rundt. Da det var straffekonkurranse ble det så spennende at vi ikke turte å se på, vi måtte gå ut, minnes Pål André Czwartek, tidligere fotballspiller på Fredrikstad Fotballklubb. 

– Det er en familiesamling som er et godt barndomsminne for meg. 

Artikkelen fortsetter under faktaboksen.

Familiens tips til vellykket VM-fest

- Snacks! Sikre vinnere er popcorn og tortillachips med ulike dipper. Kutt opp frukt og grønnsaker for et sunnere alternativ.  

- Sørg for å ha utstyret i orden. Ingenting er vel kjedeligere enn om pc-en du streamer fra går tom for strøm, og ladekabelen er borte? Sjekk at alt fungerer før gjestene kommer.

- Kjør konkurranse. Hva blir resultatet? Hvem kommer til å score? Hvem får gult eller rødt kort? Vinneren får en premie, eller bare heder og ære!

- Kommer det barn? Sørg for pauseunderholdning, eller aktiviteter for barna slik at de ikke kjeder seg. Man kommer langt med tegnesaker, brettspill eller en fotball de kan ta med ut i hagen. 

Ps: Tipsene er overførbare til alle slags fester, VM eller ei.

Klikk her for å sjekke ut hytteløsningen til Canal Digital Satellitt!

Rundt ham springer barna barbent på verandaen og ute på berget. Ved bordet sitter kona Lene Takelund og venneparet deres Siri Harlem og Sverre Gulbrandsen.

– Mitt beste minne er fra 1998, selvfølgelig. Brasil mot Norge. Da satt jeg hjemme i sofaen med fem kamerater. Vi var 21 år gamle. Jeg husker det kjempegodt, gliser Sverre.

Samler venner til fotball-fest

Denne dagen i juni er hytta full av liv. I stua rett innenfor står tv-en på med VM-kamp. Det samme gjør prosjektoren som viser en annen kamp på stueveggen. 

– VM er fire intense uker. Jeg følger med endel, men får jo selvfølgelig ikke med meg alt, sier Sverre.

Og blir kampoppsettet for tett i hverdagen, så kan man se kamper på mobilen, uansett hvor man er. 

– Jeg håper Belgia vinner. Det hadde vært litt moro om en "underdog" kunne vunnet hele VM, smiler Sverre og får støtte fra Pål André.

– Det morsomste med å se på VM er å se når Messi og Ronaldo spiller, mener Ida (10). 

Klikk her for å sjekke ut hytteløsningen til Canal Digital Satellitt!

Hygge: Fotball-VM er mer enn bare fotball. Det er også en glimrende unnskyldning for å invitere venner og familie til grillfest. (Foto: Thomas Andersen)

En god unnskyldning

Lene og Siri er barndomsvenninner. De gikk både ungdomsskole og videregående skole sammen i Sarpsborg. 

De to innrømmer at fotball ikke er det som engasjerer dem mest. Men de trives godt i hverandres selskap. Og VM er en god unnskyldning for å samles en helt vanlig torsdag.

Vi så finalen i 1986 sammen på familiehytta, og på den tiden hadde vi kun en liten svarthvitt TV som vi samla oss rundt.

Pål André Czwartek

– Jeg følger ikke noe særlig med. Men det er jo ganske gøy å se på de større kampene, da engasjerer jeg meg litt. Det er moro med både Sverige og Danmark, sier Siri med et smil, mens hun bærer ut pølsebrød og lomper til Pål Andrè som har grillvakt.

Ventepølsene må få fart på seg, for barna er sultne. Det hele kan minne om Pål André sitt barndomsminne fra familiehytta og VM-finalen i 1986.

– Dette gjør vi altfor sjeldent, smiler han. 

Fest for liten og stor: Jentene storkoser seg med fotballkamp, og heier på hvert sitt lag. (Foto: Thomas Andersen)

Heier på Polen

Døtrene til Pål André og Lene, Ida (10) og Linnea (13), heier begge på Polen. I dag kjemper de mot Japan. 

– Vi heier på Polen såklart! Pappa sin familie er fra Polen, og vi er sånn 15 prosent polske, forklarer de mens de sitter i sofaen sammen med venninnene sine. 

– Vi snakker ikke så mye polsk da, men jeg kan si noen få ting, sier Linnea. 

– Jeg heier på Japan, jeg. Det er det ingen andre som gjør, sier Tuva G. Harlem (13). 

Klikk her for å sjekke ut hytteløsningen til Canal Digital Satellitt!

Les mer om Canal Digital Satellitt på hytta her!

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet