Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Pergola er den nye hagetrenden

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Linda-Mathilde Sjursheims 64.000 følgere vet nøyaktig hvor fint hun har det inne i huset sitt. Slik oppfylte interiørbloggeren drømmen om en ny lekker stue - ute i hagen.

- Det var ingenting i det hjørnet av hagen, et digert tre og en stygg, hvit mur. Et høl, egentlig. Jeg ville lage en drømmeplass her ute, og da ble det en pergola, forteller Linda-Mathilde Sjursheim.

Forvandlingen er total. Nå sitter hun og samboer Egil André Horgmo i en lys, komfortabel sofa. De tar en liten skål for å feire at pergolaen er ferdig.

I hjørnene vaier hvite, luftige gardiner. I bakveggen er det både spiler og bordkledning. Pergolaen er stylet på lekkert vis med planter, speil, flettede kurver, vaser og en dekorativ lampe. 

De 64.000 følgerne til Linda-Mathildes Instagram-konto @carlberg_home kommer garantert til å kjenne igjen den delikate utformingen. På bloggen sin carlberghome.no skriver hun også arbeidet med pergolaen.

Et lite stykke middelhav

Et lite stykke middelhav i en vanlig norsk hage i bydelen Ekholt i Moss. Eller som Egil André sier det:

- Ekholts svar på Rhodos. Dette blir det første av mange glass her ute.

Vi elsker sommeren, og nordmenn elsker terrassene sine. Stadig flere får øynene opp for den nye trenden pergola - en måte å skape et nytt uterom på i hagen eller på terrassen.

Et lite stykke middelhav i Moss.

Bygger ikke seg selv

Men en pergola bygger ikke seg selv. Linda-Mathilde angrer ikke på at hun startet hele prosjektet med en byggeprat hos Pål Vik, proffselger hos Carlsen Fritzøe i Moss.

- Carlsen Fritzøe har vært til enorm hjelp for oss hele veien, sier Linda-Mathilde.

Ikke alle kjenner til at alle Carlsen Fritzøes varehus formidler gode, solide håndverkere som har bevist at de gjør en god jobb og er til å stole på. I hagen til Linda-Mathilde og Egil André har Peter Vik og Ole Marius Johnsen fra Prosjektbygg AS jobbet på spreng i sommer.

- Dette har vært gøy, et spennende prosjekt å være med på - og det har blitt veldig fint, sier Pål Vik hos Carlsen Fritzøe i Moss.

Pål Vik, proffselger hos Carlsen Fritzøe, har vært en god samarbeidspartner.

Slik ble pergolaen satt opp - steg for steg:

1. Befaring: Sammen med Prosjektbygg AS dro Pål på befaring i hagen til Linda-Mathilde og Egil André. Det er viktig for å se på lysforhold, avstand til nabo og hvordan grunnen er.

2. Byggesøknad: Denne pergolaen ligger nærmere enn 1 meter fra naboen. Derfor var det påkrevet med byggesøknad.

3. Fundamentering: Svært viktig grunnlag for både pergolaen og selve terrassen. Vi måtte grave ut søylepunkter for bæring av dragere. Totalt 6 søylepunkter for bæring av terrassen, 2 søylepunkter for selve pergolaen.

4. Terrassen: Dragere og bjelker er av trykkimpregnerte materialer. Til terrassebord valgte Linda-Mathilde trykkimpregnert furu 28x120. Da har hun mulighet til å olje eller beise i den fargen hun vil senere.

5. Pergolaen: Søylene, bæringen til taket og taksperrene er av limtre.

- Linda-Mathilde planlegger å legge gjennomsiktige takplater fra Plastmo på pergolaen, og da har vi valgt limtre fordi det er solid og stødig. Det skal kunne tåle vekten av snøfall, sier Pål.

6. Veggene: For å få et flott design er det valgt en kombinasjon av tett liggende 19x148 rektangulær kledning og spiler i 36x48. Materialene er av trykkimpregnert furu.

Utgraving av søylepunkter for bæring av dragere.

Gleder seg mest til å style

Nå står pergolaen klar, og de 64.000 følgerne til @carlberg_home og leserne av bloggen kommer garantert til å få se mange flotte bilder av det nye drømmestedet i hagen.

Drømmen er å dekke et kjempenydelig bord, invitere venner på grilling og bare nyte. Men det jeg gleder meg aller mest til er egentlig ikke å bruke pergolaen, men å style den ha-ha. Det verste er at det er sant, det er litt flaut, ler Linda-Mathilde.

Peter Vik og Ole Marius Johnsen fra Prosjektbygg AS har satt opp pergolaen til Linda-Mathilde.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet