Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Byggeleder Øyvind sørger for at alle retningslinjer følges

Nå bygges eneboligene på Bjørnstadsletta

Annonse fra Block Watne

Funkisboligene på Bjørnstadsletta er i ferd med å se dagens lys. Etter 18 år som snekker for Block Watne, er det Øyvind som nå sørger for at alt går som det skal i byggeprosessen.

– Jeg kjenner bedriften og folka her godt. Det kommer godt med i den nye jobben som byggeleder, smiler Øyvind Hagen, som startet i jobben for et år siden.

Byggeleder Øyvind Hagen følger opp byggingen på Bjørnstadsletta. Første enebolig i rekka, nummer 20, er allerede delvis reist. (Foto: Christine Heim)

Latteren sitter løst på byggeplassen, og det er tydelig god stemning blant byggeleder og snekkerteamet på Bjørnstadsletta denne formiddagen. Block Watnes egne snekkere Rolf og Frank har nettopp spist frokost på byggebrakka og er klare til ny innsats på Bjørnstadsletta 20.

– Vi har jobba sammen i 12 år vi nå. Fordelen med det er at vi har rukket å bli et ganske bra lag på veien, sier Frank mens han løfter en plate opp på den prosjekterte terrassen på nummer 20.

Kort sagt, her kan du ta med deg kofferten og møblene og flytte rett inn. Du trenger ikke tenke på hagearbeid med det første, alt er klart til bruk fra første dag

Berit Sandberg, selger Block Watne

Åtte boliger med unikt preg

Rolf Rødseth og Frank Syversen er et av flere snekkerteam som nå er i gang med å bygge de moderne familieboligene på Bjørnstadsletta. Det første huset i rekken er allerede delvist reist.

Frank og Rolf har jobbet sammen i 12 år. De er et godt team og utfyller hverandre godt i jobben som snekkere (Foto: Christine Heim)

– Det merkes på etterspørselen at vi endelig er i gang med byggingen her, forteller selger i Block Watne, Berit Sandberg, mens hun viser oss fornøyd rundt. 

– Allerede før vi startet med grunnarbeider ble fire av boligene solgt, men vi har fortsatt fire unike funkisboliger igjen.

Alle familieboligene får egen carport med takterrasse på toppen, og innendørs møtes beboerne av en stor og åpen planløsning mellom stue og kjøkken. Standarden er høy i alle boligene, men du trenger ikke være redd for at naboen har samme hus som deg.

– I gata her vil det være tre hustyper det er to av, mens to hus vil skille seg helt fra resten. Vi har også lagt vekt på at de eneboligene som er av samme hustype ikke blir liggende ved siden av hverandre.

I tillegg vil de like husene ha ulik farge på panelen. 

Berit Sandberg fra Block Watne er glad for at byggingen av funkisboligene nå er i gang. Hun ønsker velkommen til visning på tomtene! (Foto: Christine Heim)

Vil du vite mer om eneboligene på Bjørnstadsletta?

Velkommen til visningshelg på Bjørnstadsletta lørdag 8. september og søndag 9. september klokka 13.00 til 15.00

Om Bjørnstad:

* 6-roms familieboliger fra 209-232m2 BRA

* Innflytningsklare fra fjerde kvartal 2019

* Carport, takterrasse og opparbeidet uteområde

* Kort vei til dagligvareforretninger, skole, barnehage, marka og fritidsaktiviteter.

Her kan du besøke boligprosjektets hjemmeside for mer informasjon. 

Kvalitetsboliger med opparbeidet utemiljø

Familieboligene ligger i et populært, veletablert boligområde med kort vei til det man trenger i hverdagen. Det er kort vei til skoler, barnehager, Tunevannet og turløyper i skogen. I tillegg er det mange store arbeidsplasser i nærheten. Sykehuset Østfold er bare en kort bil- eller sykkeltur unna.

- Foreløpig er kjøperne på Bjørnstadsletta småbarnsfamilier og litt voksne. Noen er lokale med ønske om en ny og større bolig, andre er Oslo-folk med tilknytning til området, enten gjennom jobb eller annen familie.

Eneboligene på Bjørnstadsletta har i tillegg til hyggelige innerom også en flott, opparbeidet tomt med stenbelagt gårdsplass, grønn plen og busker.

- Kort sagt, her kan du ta med deg kofferten og møblene og flytte rett inn. Du trenger ikke tenke på hagearbeid med det første, alt er klart til bruk fra første dag, smiler Sandberg.

Bruker egne snekkere

Takterrassen på Bjørnstadsletta 20 begynner å ta form, grunnmursarbeidet er i gang rundt forbi og gravemaskinene er i full sving når vi er på besøk. Byggeleder Øyvind er fornøyd med det han ser.

Slik vil Bjørnstadsletta 32 bli seende ut når byggingen er ferdig i løpet av 2019.

– Det har vært mange nye oppgaver å sette seg inn i den nye rollen min. Derfor er det veldig trygt og godt å være i en stødig bedrift som Block Watne hvor vi har så erfarne snekkere som Rolf og Frank på laget, smiler Øyvind.

Det er også noe av tryggheten i å kjøpe en bolig av Block Watne. All prosjektutvikling, salg og bygging av Block Watnes boliger utføres med velprøvde metoder av bedriftens egne ansatte.

Velkommen på visning

Er du nysgjerrig på de flotte eneboligene på Bjørnstadsletta kan det være en idé å dra på visning helgen 8. og 9. september. Mellom klokken 13.00 og 15.00 treffer du både Berit og Øyvind på tomtene. Vel møtt!

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet