Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hilde svingte seg på Landekroa som ungdom

Nå får Lande Senter et etterlengtet ansiktsløft

Annonse fra Lande Senter AS

Lande Senter er Sarpsborgs eldste kjøpesenter. Mange minnes fortsatt tiden da handel og dansekroa på Lande gikk hånd i hånd. Nå skal senteret bygges om, og sammen med kollega Yngvar Titterud i Fagerstad Næringseiendom holder Hilde Sørlie i trådene.

Dans: Før i tiden ble torget midt i senteret benyttet som handelsplass om dagen og i helgene var det danseplass. (Foto: Christine Heim)

– Som ungdom tok jeg buss fra Sandbakken for å få med meg søndagsdiskoen på Landekroa, smiler Hilde og minnes synet av svenske danseband-busser på vei mot Lande Senter gjennom Sarpsborgs gater. 

Bortsett fra lampene i taket, gamle gardiner i et vindu og noen vegger malt i en svunnen farge, er det lite som vitner om de kjente dansekveldene på kroa nå. Torget på Lande Senter har stått tomt i noen år, og nå for tida svinger Hilde seg heller blant håndverkere og bygg- og isolasjonsmateriale. 

– Men det er en omfattende prosess å rehabilitere og restrukturere et kjøpesenter. I løpet av en treårsperiode har noen planer blitt forkastet, mens andre har kommet til på veien, forteller Sørlie som gikk inn på eiersiden i 2014.

Et godt sted å være

Lande Senter åpnet dørene med brask og bram tidlig på 70-tallet. Folk som var vant til dagligvarebutikken på hjørnet fikk plutselig et handelssenter de kunne farte til. Og da Landekroa kom, fikk de danselystne også mer å glede seg til i helgene.

Tidene endret seg, og Landekroa måtte til slutt stenge. Men god beliggenhet og et godt utvalg av butikker med kvalitetsvarer og ekspertise, gjør Lande Senter til et stødig senter i nærmiljøet. Et eksempel er Boots Apotek som har vært på senteret lenge. Daglig leder i Boots, Marit Midtsem, synes det er fint å kunne tilby kundene noe unikt på Lande.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Skiller seg ut: Boots Apotek på Lande Senter har både bandasjist og sykepleiere på jobb i apoteket. Her kan du blant annet få tatt bilde av føflekkene dine.

– Vi skiller oss ut fra de andre apotekene i Sarpsborg siden vi har et utvidet varesortiment innen bandasjistvarer. Som eneste apotek i området har vi også sykepleiere på jobb med spesialkompetanse blant annet på stomi og sårpleie, sier Midtsem og legger til at Lande Senter er et godt sted å være.

Dette bør du vite om det som skjer på Lande Senter:

Alle butikker er åpne gjennom hele byggeperioden.

Det nye inngangspartiet til Coop Extra og Boots Apotek står ferdig i november 2018.

Alle butikkene på senteret vil få egne innganger.

Butterfly starter opp igjen - også med lunsjretter.

Hele bygget vil være ferdig restaurert i løpet av andre kvartal 2019.

Følg oss og få oppdateringer på ombyggingen på vår Facebookside.

Alle butikker holder åpent i byggeperioden

Første fase av ombyggingen er allerede godt i gang på Lande Senter. Coop Extra og Boots Apotek blir naboer og får et nytt, felles inngangsparti. Samtidig er byggingen av en ny inngang til senterets trofaste klesbutikk Bogerud også i gang. 

– Utfordringen når man bygger på et kjøpesenter hvor det skal være drift, er at man ikke kan gjøre alt på en gang. Vi må ta ting i etapper.

For under ombyggingen av senteret vil alle butikker holde åpent hele tiden. Det eneste kundene vil merke er noen midlertidige løsninger på innganger, noe støy til tider og kanskje vil noen butikker oppleves litt rotete i flytteperioden. 

– Den største endringen ved det nye senteret er at alle butikkene får egen inngang og hele bygget får en moderne glassfasade. Torget blir helt borte siden alle butikkene trekkes innover. I bakkant av butikkene blir det spiserom, garderober og toaletter for de ansatte, forteller Hilde. 

Se bildegalleri fra senteret her:

– Vi blir ordentlig glad i kundene våre

Det er et stort og variert utvalg av butikker på Lande, og mange av aktørene har vært der i mange år. 

Kvalitet i rekkene: På Bogerud selger de kvalitetsmerker både til voksne damer og barn og unge. (Foto: Christine Heim)

Butikksjef Runi Johansen hos Bogerud opplever at hun får et spesielt forhold til kundene på et nærsenter som Lande.

– Vi startet opp Bogerud helt tilbake i 1992, og fra første dag følte jeg at dette senteret hadde sjel. Vi har mange kunder som har fulgt oss gjennom alle årene, og da blir vi jo veldig godt kjent. Det er ordentlig trivelig, forteller Runi på vei inn i prøverommet med et par bukser til en god kunde.

Glad i jobben: Pernille Eidsaunet trives godt som butikkleder på Coop Extra og trekker frem kundene som en god grunn til det. (Foto: Christine Heim)

Pernille ble butikksjef på Coop Extra i desember 2017, men har vært på senteret siden 2009 da posten flyttet inn i butikk. Hun bekrefter det Runi sier om gode kundeforhold.

– Jeg skulle egentlig bare hjelpe posten i gang, så skulle jeg utdanne meg til sykepleier. Men jeg ble så glad i jobben min på senteret at jeg ble værende. Vi har mange faste kunder som vi blir veldig glad i, og det er dem som driver meg mest i jobben, smiler Pernille. 

Butterfly tilbake på senteret

Samtlige butikker på senteret fortsetter butikkdriften gjennom og etter ombyggingsperioden. En gledelig nyhet for mange er også at bakeriutsalget Butterfly flytter inn igjen på senteret, denne gangen med en ypperlig hjørneplassering.

Lekkert hos Butterly: Med nye glassfasader og ny plassering kommer Butterfly tilbake til Lande Senter i 2019. (Foto: Christine Heim)

– Vi er veldig fornøyd med at Butterfly har valgt å satse videre her, for Lande Senter uten Butterfly er som kino uten godteri, sier Hilde Sørlie og legger til at caféen nå også skal satse på lunsjretter. 

Lande Senter jobber for å bli mer aktive på Facebook. Følg ombyggingen og få historier fra senteret her.

Disse butikkene finner du på Lande Senter:

Bogerud 

Coop Extra 

Boots Apotek 

Salming sport 

Lande Blomster 

Lande Systue

Milagro hund og katt

Babylon Pizza

Commnet

Spilleriet 

Würth

Butterfly (kommer 2019)

Plass til flere leietakere

Boots Apotek, Bogerud og Coop Extra er de foreløpige leietakerne som er å finne i hovedbygningen på Lande Senter. I sidebygningen, som også vil få et utvendig løft, ligger blant annet sportsbutikken Salming, og Lande Blomster som tidligere var å finne inne på senteret.

– Vi har fortsatt plass til flere spennende butikker og konsepter på senteret vårt, forteller Hilde Sørlie som håper å komme i kontakt med noen som tilbyr forbruksrelaterte konsepter som egner seg for rask handel.

Per dags dato står nærmere 890 kvm butikkareal ledig. Disse kan fordeles på to eller tre butikker. 

– En frisør eller andre velvære- og servicebutikker vil passe godt inn i butikkflyten vår. Men vi ønsker selvfølgelig å høre fra alle interesserte aktører, avslutter Hilde.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet