Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hos NIOS står mekaniske løsninger og service i fokus

Annonse fra NIOS AS

Etter mange år offshore har Espen Alexander Pedersen blitt landkrabbe igjen. Da gikk drømmen om å starte eget i oppfyllelse.

Adresse
Sikkelandsveien 88, 1730 Ise

NIOS (Norsk Industri- og Offshore Service) AS ble etablert i 2017.

– Jeg har alltid hatt et ønske om å starte for meg. Da jeg sluttet med offshore, var det jo bare å sette i gang, smiler Espen Alexander Pedersen.

Han forteller at han var forberedt på lange dager og hardt arbeid, og at det lå et snev av bekymring i bakhodet med tanke på antall oppdrag. Det var ingen grunn til bekymring. Allerede første året har NIOS hatt en positiv start, og fått en rekke faste og solide kunder i kundemappen.

Pedersen er utdannet automatiker og industrimekaniker. Han har også lang erfaring fra verkstedbransjen, hvor han har gått gradene fra mekaniker/ROV-operatør offshore (Remotely Operated Vehicle) med ansvar for drift og vedlikehold til teknisk sjef hos Saipem i Stavanger. 

Espen Alexander Pedersen etablerte NIOS AS i 2017, og søker nå nye medarbeidere.

Etter å ha forlatt oljebyen til fordel for hjembyen Sarpsborg, ble han ansatt som avdelingsleder i produksjon hos Peterson Packaging. Etter noen år her ble altså lysten til å starte for seg selv, for stor og NIOS var et faktum.

Firmaet utfører arbeid innen mekanisk vedlikehold, automasjon, hydraulikk, sveising og utleie av personell til bedrifter onshore og offshore.

– Selskapet er ganske lite, men etter mange år i bransjen har jeg bygd et godt nettverk. Det har kommet godt med, sier Pedersen. Han legger til at han har et godt samarbeid med Torsnes Industri Service.

– De hjalp meg en god del i oppstartsfasen og leide meg inn på flere oppdrag. Nå er jeg fornøyd med at jeg kan gi noe tilbake til dem ved å leie inn deres personale på oppdrag, sier en fornøyd Pedersen.

NIOS har også inngått en omfattende avtale med Husqvarna i Sarpsborg. Oppdraget gir Pedersen en hektisk hverdag, og tar en stor del av firmaets kapasitet. 

På jakt etter nye medarbeidere

Med en økende mengde oppdrag, så Pedersen behovet for å utvide. Han har nå ansatt Frank Petter Arnesen som mekanisk leder. Arnesen har god erfaring fra både industri på land og offshore, med bred erfaring innenfor sveising. Pedersen ser frem til å få Arnesen med på laget slik at de kan bygge videre på firmaet.

Pedersen er også på jakt etter en industrimekaniker. Firmaets fremtidige medarbeider må ha relevant utdannelse som industrimekaniker, gjerne med erfaring fra produksjonsindustri eller verksted.

Den drevne automatikeren har etablert seg på Ise, med eget verksted og tilhørende kontorer.

– Arbeidsdagen tilbringes for det meste ute hos kundene. Jeg har en varierende dag hos forskjellige kunder, så det er høyt tempo, smiler Pedersen.

Espen Alexander Pedersen tilbringer mesteparten av arbeidsdagen ute hos kunder, men noe kontorarbeid blir det jo.

Fokus på løsninger og service

Kontor og verksted ligger gunstig til for å påta seg oppdrag i hele Østfold. Lokalene er også store nok til at NIOS kan vokse. Firmaet disponerer 80 kvadratmeter med kontorplass og 200 kvadratmeter med verkstedflate.

Pedersen vektlegger at én av grunnene til at firmaet har vokst så raskt og etablert seg godt etter kun ett år i drift, er serviceinnstillingen. For ham er det viktig å se løsninger og stå på helt til jobben er sluttført. Han forteller at de har mange gode tilbakemeldinger fra oppdragsgivere som ønsker at de skal utvide virksomheten slik at de kan kjøpe flere tjenester. Planen er derfor å utvide fra service til produksjon av verktøy og levering av vedlikeholdstjenester. Den store utfordringen nå er å finne rette personer.

NIOS innehar en egen evne til å finne feil og se løsninger som sparer oppdragsgiverne for mye jobb og penger.

– Vi er flinke til å lokalisere feilene raskt, og dermed kan vi tilby kunden en løsning som sparer dem for store utgifter og er tidsbesparende. Kundene kan dra nytte av vår kunnskap og erfaring, sier Pedersen.

Nå ser Pedersen frem til å utvikle NIOS videre, og til enda større vekst i bedriften.  

NIOS AS

• NIOS AS står for Norsk Industri & Offshore Service.
• NIOS AS ble etablert i 2017 og holder til i Sarpsborg.
• Vi utfører arbeid innen mekanisk vedlikehold, automasjon, hydraulikk, sveising og utleie av personell til bedrifter onshore og offshore. 

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet