Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nærsenteret skaper personlige relasjoner

– Jeg flyr innom butikkene på senteret hver dag, jeg.

Annonse fra Lande Senter AS

I en tid hvor konkurransen er stor fra blant annet internett, velger fortsatt mange av oss å handle på butikken på hjørnet. For Inger Johanne Nätt (82) er de daglige turene til Lande Senter en del av hverdagen.

- Du vet hvordan det er, du finner deg et sted hvor du trives, og da blir det til at du kommer tilbake dit.

Inger Johanne smiler varmt og henter fram et album fra vesken hun har på rullatoren sin. I albumet er det gamle bilder fra den gangen hun selv jobbet i matbutikken på Lande Senter. Det har hun tatt med i dag for å vise til butikksjefen på Coop Extra, Pernille Eidsaunet, i anledningen åpning av nytt inngangsparti. 

Tidligere ansatt: Inger Johanne Nätt jobbet på Lande Mat i 14 år. Fortsatt besøker hun senteret daglig og kjenner mange av de ansatte godt.

– Det begynner å bli noen år siden, men jeg var ansatt på Lande Mat i fjorten år. Jeg begynte å jobbe her i 1979. I dag er jeg vel noe man kan kalle "Lande-traver" og er innom senteret omtrent hver dag, ler 82-åringen.

Butikksjef Pernille nikker og bekrefter at Inger Johanne nærmest er "fast inventar".

– Vi småprater flere ganger i uka, vi. Og det er jo akkurat det som er så hyggelig med å jobbe her også. Forholdet vi får til kundene er verdt mye, sier Pernille og ler litt når hun ser butikkuniformene de hadde på Lande Mat tidligere.

Lande Senter er under ombygging. Følg oss og bli kjent med senteret på vår Facebookside

Lettvint og personlig handel

Fornøyd kunde: Ida Løkkebakken synes det er positivt med ombyggingen av Lande Senter. Hun synes det er viktig med nærbutikkene og oppfordrer folk til å bruke dem slik at ikke alle butikker havner på de store senterene. (Foto: Christine Heim)

Det er lett å ta butikkene for gitt. Som en gammel venn forventer vi at de er der når vi trenger dem. Men bruker vi ikke de lokale butikkene i dag, så kan de være borte i morgen.

Ida Løkkebakken (40) flyttet til Lande i sommer, og hun er en av dem som bruker senterets butikker daglig. 

– Det er fryktelig greit med et nærsenter. Ikke bare blir du godt kjent med betjeningen, men det er jo også veldig lettvint å handle her. Det er til nærbutikken du drar klokka kvart på elleve om kvelden når du har glemt å kjøpe brød og melk, sier Løkkebakken og kommenterer at det ville vært leit om butikkene på hjørnet plutselig forsvant.

Glad i nærbutikkene: Iren Fagerås verdsetter handelen i nærbutikken og mener den personlige kontakten med de ansatte gjør handelsopplevelsen unik. (Foto: Christine Heim)

Kunstner Iren Fagerås (63) har selv leid lokaler på Lande Senter til en utstilling tidligere, og bekrefter at personlig service har mye å si.

– At vi blir så godt kjent med de ansatte gjør noe med hele handelsopplevelsen. Jeg er også veldig glad for å høre at Butterfly åpner igjen og tilfører stedet en helhet. For å ha en mulighet til å sette seg ned med en kopp kaffe eller en lunsj, det har jeg savnet her, sier Iren. 

– Jo eldre vi blir, jo mer tillit søker vi

Aage Rishøi (81) har bodd på Lande mesteparten av sitt liv. Nå har han flyttet i leilighet nærmere sentrum, men handler fortsatt ofte på Lande Senter.

– Senteret her har vært en naturlig del av vårt handelsmønster helt siden starten i 1975. Butikkene som har vært her gjennom tidene har dekket veldig mange av våre behov, forteller Rishøi.

Tillit: Tillit til de ansatte er viktig for Aage Rishøi. Hos Gry Blakkestad og de andre ansatte på Boots Apotek finner han trygghet i handelen. (Foto: Christine Heim)

For Aage har en av fordelene med nærsenteret vært at han kan la bilen bli igjen hjemme om han ønsker, og er han på farten er det veldig enkelt å finne parkering.

At vi blir så godt kjent med de ansatte gjør noe med hele handelsopplevelsen.

Iren Fagerås

– Etter å ha vært kunde her i mange år har jeg også fått et personlig og nært forhold til flere av de ansatte på senteret. Spesielt Boots Apotek har jeg stor tillit til, de kan sakene sine. Og du vet, jo eldre vi blir, jo mer tillit søker vi, smiler Rishøi lurt.

LOKALER TIL LEIE PÅ LANDE SENTER

Totalt 790 kvadratmeter som kan deles opp i mindre lokaler, fra 148 kvadratmeter.

Godt eksponerte lokaler med eget inngangsparti. Nyoppusset. Gode parkeringsmuligheter.

Ønsker butikker og virksomheter innen frisør og velvære, som har fokus på å vinne kundene med god service.

Vil du vite mer om lokalene?

Ta kontakt med Hilde Sørlie på telefon: 917 70 113.

Tydligere profil som nærsenter

Ledige lokaler: Lande Senter får et ansiktsløft i disse dager, og Hilde Sørlie ber interesserte om å ta kontakt for en samtale. (Foto: Christine Heim)

Lande Senter var klar for et løft da eierne av bygget, Sørlie Bygg og Fagerstad Næringseiendom, startet moderniseringen nå i høst. Hilde Sørlie forteller at målet er at Lande Senter skal være lokalbutikken til de som bor og jobber i nærmiljøet. 

– I nærsenter-begrepet er ordet nær knyttet til det fysisk nære. Vi tillegger det også nær i betydningen tilstede og nærværende for kundene våre, sier Hilde.

Med ombyggingen av Lande Senter taes handelen på Lande inn i en ny fase. Nå videreføres handelstradisjonen i ny form ved at alle butikker får egne innganger og derfor blir mer synlige for kundene.

DETTE BØR DU VITE OM DET SOM SKJER PÅ LANDE SENTER:

Alle butikker er åpne gjennom hele byggeperioden.

Det nye inngangspartiet til Coop Extra er nå åpnet.

Boots Apotek flytter inn i lokalene ved siden av Coop Extra i starten av januar 2019.

Alle butikkene på senteret får egne innganger.

Butterfly starter opp igjen - stor café, også med uteservering.

Hele bygget vil være ferdig restaurert i løpet av andre kvartal 2019.

Følg oss og få oppdateringer på ombyggingen på vår Facebookside.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet