Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her er de aller beste lokale juletipsene

Annonse fra Amfi Borg

Lurer du på hvordan du skal tilberede juletorsken? Eller hvordan du kan lage eller kjøpe gaver som blir satt pris på av dine nærmeste? På Amfi Borg jobber det hundrevis av hyggelige og hjelpsomme ansatte som kan hjelpe deg.

Er du ute i siste liten? I denne videoen møter du tre blide fjes på Amfi Borg som gir deg sine beste, kjappe julegavetips til han, henne og barna. 

Scroller du videre nedover, finner du også gode tips til fotogaver og hvordan du tilbereder tidenes juletorsk! 

De mest personlige gavene

I denne videoen møter vi Markus på Elite Foto. Det har vært en dramatisk utvikling de seneste årene, og nå er det ikke mange fotobutikker igjen i landet. Men på Amfi Borg er vi så heldige å ha de flinke folka på Elite Foto som kan hjelpe kundene våre med å gi de mest personlige julegavene til sine kjære. 

Se Markus sine beste julegavetips her:

Lag perfekt juletorsk

Se videoen under der Christer W. Andersen på Gla´Laksen gir deg sine aller beste tips til en vellykket juletorsk-middag. Han har mange gode råd å komme med! Kanskje i år er året da du dropper det tradisjonelle tilbehøret til fordel for noe langt mer eksotisk? 

Klikk her for å følge med på gode tilbud på Amfi Borg gjennom adventstiden. 

Åpningstider julen 2018

13. desember: Kveldsåpent kl. 10 - 22

16. desember: Søndagsåpent kl. 14 - 18

17-21.desember langåpent kl. 10 - 21

23. desember: Søndagsåpent kl. 14 - 18

24. desember: Julaften kl. 10 - 13

25. og 26. desember: Stengt

27. og 28. desember: kl. 10 - 20

Lørdag 29. desember: 10 - 18

Søndag 30. desember: Stengt

31. desember: Nyttårsaften kl. 10 -15

1. januar: Stengt

70 butikker - 1000 parkeringsplasser.

Velkommen til AMFI Borg!

Åpningstider:

Hverdager 10-20

Lørdag 10-18

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet