Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ledig stilling i Rakkestad:

– En drømmejobb for en som har bakgrunn som mekaniker

Annonse fra Østfold Energi

Fjernvarme er et miljøvennlig energisystem i vekst. Nå søker Østfold Energi etter en driftstekniker som setter pris på en variert hverdag.

Om stillingen

Arbeidsgiver: Østfold Energi

Stillingstittel: Driftstekniker

Frist: 18. februar 2019

Varighet: Fast

SØK HER!

– Det er en veldig variert jobb fordi vi har så mange ulike tekniske anlegg. Alt fra varmepumper og flisfyringsanlegg til avfallsforbrenning, elkjeler og biodieselkjeler. For en med mekanisk bakgrunn er det en drømmejobb, fordi man kommer borti så mange ulike utfordringer, sier Egil Erstad, prosjektutvikler i fjernvarmeavdelingen til Østfold Energi.

Fjernvarme er en viktig del av fornybarsatsingen til Østfold Energi. Nå søker de etter en driftstekniker, som får jobbe med varierte oppgaver innen overvåking, drift og vedlikehold av varmesentraler, fjernvarmenett og kundesentraler i Østfold.

Utviklende: - Østfold Energi har et eget program for digitalisering og kontinuerlig forbedring har stort fokus hos oss, sier varmesjef Johnny Pedersen.

Godt og tett fagmiljø

Selskapet produserer og leverer fjernvarme over store deler av Østfold. Varmeproduksjonen sparer miljøet for cirka 20.000 tonn CO 2 -utslipp i året og generer inntekter til eierkommunene og fylkeskommunen. 

Driftssentralen er lokalisert i Rakkestad, og herfra overvåkes og styres samtlige seks fjernvarmeanlegg.

– Personen vi søker etter må like å ta og få ansvar. Det er mye selvstendig arbeid, men du vil være en del av et team på fem personer. Det er et godt og tett fagmiljø, som er både sosialt og hyggelig. Jobber du i Østfold Energi blir du tatt godt vare på, sier varmesjef Johnny Pedersen.

Godt miljø: Østfold Energi kan tilby et hyggelig arbeidsmiljø med konkurransedyktig lønn og gode pensjons- og personalforsikringer.

Engasjement og innstilling viktig

Fordi det er kort responstid når man har vakt, er det en fordel om søkeren ikke bor så langt unna anleggene, som ligger i Mysen, Rakkestad og Sarpsborg.

– Vedkommende bør også ha fagbrev, primært innen mekaniske fag, og 5 til 10 års mekanisk erfaring. Men utover det handler det mye om personlighet og innstilling. Har du engasjement og interesse for jobben, og i tillegg er positiv og selvstendig, vil du trives godt hos oss, sier Pedersen.

Er du nysgjerrig? Søk på stillingen her!

Om Østfold Energi

Østfold Energi er en offentlig eid produsent av fornybar energi fra vann, varme og vind.  

"Vi er til for å skape fornybar energi til en verden som trenger det, og gi langsiktig verdi til eierne våre og lokalsamfunnene vi er engasjert i". 

Teller i dag 54 ansatte som i 2017 omsatte for 570 millioner kroner, og produserte to prosent av Norges fornybare energi. 

Det meste kommer fra heleide og deleide vannkraftverk på Vestlandet, i Nord- Norge og Østfold.  Østfold Energi har også seks fjernvarmeanlegg i Østfold, og er deleiere i to vindparker på Vestlandet. 

Selskapet jobber med med forretningsutvikling og innovasjon for å skape nye inntekter i det grønne skiftet. Blant annet har Østfold Energi vært med på å bygge opp Zephyr - Norges største vindkraftutvikler.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet