Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– En sjelden spennende jobbmulighet

Annonse fra Østfold Energi

Østfold Energi satser bredere digitalt og søker nå etter sin nye digitale forretningsutvikler. Brenner du for å skape verdier gjennom teknologi og samtidig vil bidra til en mer bærekraftig fremtid? Da bør du lese videre.

NYSKAPENDE: Østfold Energi utvikler forretningsdriften i tråd med det grønne skiftet, og den nye digitale forretningsutvikleren vil jobbe med nyskapende prosjekter. (Foto: Østfold Energi)

Jobben som digital forretningsutvikler vil blant annet gå ut på å bistå Østfold Energi i selskapets nye digitale satsing. Personen som blir ansatt vil få mulighet til å utvikle nye ideer og forretningsmodeller - i tråd med fremtiden. 

Forretningsutvikleren vil blant annet jobbe med programvareroboter, kunstig intelligens, virtuell virkelighet, droner og power apps. 

– Det handler om å rigge oss for vekst. Vi vil ha større utviklingsprosjekter i fremtiden, og digitalisering byr på nye muligheter for selskapet vårt, sier Martin Fledsberg Vatne, direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi.

Om stillingen

Arbeidsgiver: Østfold Energi

Stillingstittel: Digital forretningsutvikler

Frist: 20. mars 2019

Varighet: Fast

SØK HER!

Prosjekter i tråd med det grønne skiftet

Et av Østfold Energis mål for fremtiden er å øke inntektene og verdiene til selskapet på sikt - inn i det grønne skiftet. Allerede er det flere nyskapende prosjekter på gang, med ulike samarbeidspartnere.

DIGITAL SATSING: Martin Fledsberg Vatne, direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi, kan fortelle om en bredere digital satsing for energiselskapet i tiden som kommer. (Foto: Østfold Energi)

Blant annet testes det nå ut helhetlige energiløsninger for større nabolag, såkalt totalenergi, hvor Østfold Energi bygger ut og drifter anleggene og kombinerer energielementer på en miljøvennlig og økonomisk smart måte. I et prosjektsamarbeid med Inspiria Science Center tester også Østfold Energi ut lokal delingsøkonomi for energi. I dette arbeidet ser man på hvilken rolle selskapet kan ta i samspillet mellom lokal energiproduksjon, smartlading av elbiler og energideling elbilene imellom.

I tillegg jobber Østfold Energi med utvikling av solparker, varmeveksling og utnyttelse av spillvarme, absorbsjonskjøling og datasentre. Videreutvikling av disse prosjektene vil være blant arbeidsoppgavene til Østfold Energis nye digitale forretningsutvikler, som på mange måter vil fungere som en digital spydspiss. 

Vi er den delen av virksomheten som får tenke nytt og skape muligheter.

Martin Fledsberg Vatne

MULIGHETER: Jobben som digital forretningsutvikler vil gå ut på å tenke nytt og skape muligheter for Østfold Energi. (Foto: Østfold Energi)

– Skaper muligheter for selskapet

Arbeidsstedet vil være både på Østfold Energis hovedkontor på Grålum i Sarpsborg, samt på vannkraftverket i Borgund i Lærdal, og fjernvarmeanlegget i Rakkestad. Personen som blir ansatt vil jobbe med kollegaene sine der de befinner seg, og vil i tillegg jobbe tett på Østfold Energis samarbeidspartnere og kunder. Vatne kan fortelle om et kreativt arbeidsmiljø.

– Vi har det moro på jobb, og det geniale med vår avdeling er at vi er den delen av virksomheten som får tenke nytt og skape muligheter. Alt i alt vil jeg si at dette er en sjelden spennende jobbmulighet, avslutter Vatne. 

Om Østfold Energi

Østfold Energi er en offentlig eid produsent av fornybar energi fra vann, varme og vind.

Selskapet teller i dag 52 ansatte, som i 2017 omsatte for 570 millioner kroner og produserte to prosent av Norges fornybare energi. 

Det meste kommer fra heleide og deleide vannkraftverk på Vestlandet, i Nord- Norge og Østfold. 

Østfold Energi har også seks fjernvarmeanlegg i Østfold, og er deleiere i to vindparker på Vestlandet. 

Selskapet jobber med forretningsutvikling og innovasjon for å skape nye inntekter i det grønne skiftet. Blant annet har Østfold Energi vært med på å bygge opp Zephyr - Norges største vindkraftutvikler.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet