Annonsørinnhold fra REMA 1000 Iseveien

Hva er dette?

DELER ÆREN: Charlotte Haugsten Hansen (i handlevogna) er sjef i butikken, men nekter å ta æren alene for førsteplassen. Den deler hun med både de ansatte og kundene!
DELER ÆREN: Charlotte Haugsten Hansen (i handlevogna) er sjef i butikken, men nekter å ta æren alene for førsteplassen. Den deler hun med både de ansatte og kundene! Foto: Hege Mølnvik

Charlotte er Sarpsborgs prisvinnende kjøpmann: – Alle spiller på lag her

– Når kundene gratulerer meg med seieren pleier jeg å si "takk det samme til deg!" Da blir de litt forvirra. Men det er jo helt sant, det er takket være dem!

Annonsørinnhold fra

Det sier kjøpmann, eller kjøpkvinne bør vi vel si, Charlotte Haugsten Hansen. Hun driver REMA 1000 Iseveien så godt at butikken har vunnet prisen for årets matgledebutikk i lavprissegmentet 2019. 

– Det er første gangen førsteplassen går til en Østfold-butikk, og det er den aller første REMA-butikken som vinner. Det er veldig stas, og jeg er SÅ stolt av gjengen som jobber her. For ikke å snakke om at vi er utrolig takknemlige for kundene som velger oss, sier hun.

Prisen deles ut årlig av Tine og Dagligvarehandelen.

FEST: 2019 har vært en fest for gjengen på REMA 1000 Iseveien.

Hun er ydmyk, men går leende med på å ta på seg gullkrone for bildets skyld - så lenge alle får krone selvsagt.

Oppvokst på REMA - har kjøpmannsblod

For det er ikke nok med at butikken har vunnet gjev pris - den har også bursdag. I september var det 30 år siden Charlottes far, Bjørn Haugsten Hansen, åpnet REMA 1000 Iseveien. 

– Jeg har tusla i denne butikken siden jeg var 10 år gammel, og har nok litt kjøpmannsblod i meg, sier Charlotte med et smil.

Vi møtes på formiddagen, men for henne er det allerede langt på dag. Hun begynner nemlig arbeidsdagen lenge før vi andre har tenkt på å forlate senga.

– Jeg pleier å være her sånn rundt 04:30. Da står brødbilen her, og vi starter med å vaske butikken og steke brød. Alt må være på stell når de første kundene kommer klokka 7, sier hun.

ALLE ER VIKTIGE: Syzana er fruktansvarlig på REMA 1000 Iseveien. Kjøpmann Charlotte er opptatt av alle deler av butikken er like viktige. – Det hjelper ikke om frukta er fin, dersom personen i kassa er sur. Og omvendt, sier hun.

Ille bælgod julekake

I juryens begrunnelse for førsteplassen står det:

KJØPKVINNE: Charlotte Haugsten Hansen er vokst opp i REMA 1000-butikken på Iseveien, og ble selv kjøpkvinne for første gang som 22-åring.

"Butikken preges av entusiasme og kreativitet, samtidig som det skal være kvalitet i alle ledd. Kjøpmannen har investert i eget butikkbakeri, noe som ikke bare skaper godlukt i butikken, men også gjør at de har ferske, egenbakte brød og bakervarer - som ille bælgod julekake - gjennom hele åpningstiden."

– Vi liker å tilby det lille ekstra, sier Charlotte, som også nevner at de har en veldig populær søndagsbutikk. 

Her selges blant annet 400-500 rundstykker og like mange kanelboller til sarpingene hver søndag.

Fire kjøpmenn i én butikk

Blant kollegaene hennes er det hele tre pensjonerte kjøpmenn, deriblant hennes samboer Rolf-Gunnar Hansson, og hennes far som nå jobber som vaktmester og altmuligmann. 

Det ser hun på som utelukkende positivt.

– Jeg er ikke alene om gode ideer, og jeg tror absolutt ikke at mine tanker alltid er best eller riktigst. Det er flott med så mange gode folk på laget.

Vi retter et spørsmål til Rolf-Gunnar:

– Er du enig i hennes avgjørelser som kjøpmann?

– Nei, men det gjør ingenting. Vi er forskjellige og driver butikker på ulik måte, sier han kjapt og ler.

REMA HELE DAGEN: Charlotte og Rolf-Gunnar både bor sammen og jobber sammen. De to barna hjemme er også ofte i butikken. – Det er ikke fritt for at vi snakker om butikk hjemme også. Dette er jo en livsstil, medgir Charlotte.

Kreative og lekne ansatte

Det jobber 24 personer i den store butikken på Iseveien. Den yngste er 15 år, den eldste 69. 

– Det er fantastisk å få inn ungdommer i butikken, de har mye å bidra med. Men det viktigste er å ha en god miks av folk, sier hun og forteller at et knippe ansatte er ivrige på å lage artige videoer til sosiale medier.

– I fjor lagde vi en gøyal julekalender, der det ble drysset kokosmasse for å etterligne snø i ekte Skomakergata-stil - for å nevne noe, ler hun. 

Del artikkelen på Facebook